onsdag 4 januari 2017

Upp som en sol och ner som en pannkaka

Att livet har sina med- och motgångar är jag fullt medveten om men i bland känner man bara för att ge upp fullständigt.

Man stretar på och man försöker och ändå känns det som allt man tar i blir misslyckat.
I dag är en sådan dag. Hur ska jag någonsin nå mina drömmar om jag inte ens kan skriva ordentligt?

Låt mig berätta det hela från början.
Jag skickade halva mitt manus till testläsare för ett tag sedan och egentligen skulle jag ha lagt manuset åt sidan och gjort andra saker men jag kunde liksom inte låta bli. I stället kom jag på massor med saker som jag ville ändra i manuset. Flera saker jag vill ta bort och en del scener som jag vill skriva om.

Ja, ja jag är rastlös jag vet. Jag har svårt att bara släppa saker.
Men om man brinner för en sak lika mycket som jag gör så är det svårt att bara släppa det.

Men mitt i allt detta så kom den där jobbiga gnagande känslan över mig.
Den där känslan att allt jag skriver är dåligt. Att jag helt borde släppa mina drömmar att någonsin bli författare. För det kommer antagligen aldrig hända. Jag kommer aldrig komma i mål och boken kommer aldrig att bli klar.
Varför skickade jag denna smörja till testläsare? Varför ta upp deras tid med denna smörja?

Jag har skrivit klart men just nu känns hela manuset värdelöst. Jag gillar inte längre mina karaktärer och jag tror inte att historien håller hela vägen. Men varför denna känsla helt plötsligt?

Jag önskar att jag kunde svara på det och jag önskar att jag kunde göra något åt det. Just nu vill jag bara trycka ner DELETE- knappen och glömma alltihop. Men jag tror inte att jag klarar av det.
Jag är nog alldeles för envis för att bara ge upp även om det är precis vad jag vill göra just nu.

Jag är helt säker på att många känner så här i bland men vad ska man göra åt det?
Ni som har befunnit er i svackor som raserar hela drömmen om att skriva den där romanen. Vad gjorde ni när ni slutade tro på er själva?

Jag hoppas på att jag kommer ur denna svacka för den är inte rolig att befinna sig i.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar