onsdag 18 januari 2017

Det går bra nu

Som ni alla vet har jag ett stort jobb framför mig och jag är äntligen igång. Gissa om jag har kul?

Jag har läst mycket om redigering och jag har försökt hitta olika metoder som kan fungera. Än har jag inte hittat någon som har lockat mig. Jag har gått igenom manuset från början till slut och försökt hitta alla fel och luckor. Men det är ett stort jobb och det tar massor med tid.

Innan jag skickade mitt manus till testläsare har jag gått igenom det flertalet gånger och gjort en rad ändringar. Men jag är oerfaren och gör många fel. Till slut tröttnade jag på hela manuset och ville bara att någon annan skulle läsa det för att jag skulle komma vidare. Sagt och gjort !

I väntan på svaret var jag lika otålig som vanligt och började läsa om skrivandets alla delar. Jag lyssnade på podcasts och jag lärde mig en hel del. Då kom funderingarna. Jag hade mycket att skriva om och jag behövde jobba mer på gestaltning. Kanske inget som jag är en mästare på men övning ger färdighet.

När jag fick tillbaka mitt manus från testläsare fanns där massor med noteringar om gestaltning och dialog och jag kunde inte göra annat än att hålla med. Det var bara att sätta i gång och försöka få ordning på de delarna.

Där är jag nu. Jag läser noteringar, skriver om, byter plats på ord, formulerar om och lägger till.
Helt plötsligt tycker jag inte att redigeringen är lika tråkig längre. Jag ser hur historien växer och jag är helt säker på att jag kommer att kunna stryka vissa scener vid en nästa redigering.
Ett leende på mina läppar finns där hela tiden och jag vill inte sluta. Kvällarna blir sena men jag får mycket jobb gjort.

Än en gång tror jag på det hela även om det är lång väg kvar. Men jag ska göra det med stor känsla och jag ska lägga ner min själ i arbetet.

Dialogerna exploderar och gestaltningen kommer sakta men säkert.
Äntligen känns det roligt igen och jag mår så vansinnigt bra av denna eufori.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar