tisdag 1 november 2016

Jag har VERKLIGEN kommit vidare

Jag fick en rejäl kick i baken och kom åter i gång med redigeringen.
Det behöver göras och jag blir glad av att komma vidare.

Jag har kommit till kapitel 14 och jag har gjort en hel del ändringar. Jag har tagit bort vissa ord som jag använder alltför ofta och jag har skrivit till saker som jag har kommit på. Återigen har texten växt och orden blir fler.

Jag hade tänkt bli klar med halva boken innan jag skickar det till testläsaren men vi får se om jag lyckas med det denna vecka. Annars kan jag alltid skicka det jag är klar med. Ska bli kul att höra vad ännu en människa tycker om min berättelse.

En sak jag tänkte på nu när jag har låtit den vila í någon månad är att jag inte är lika trött på den längre. Även om jag vet i stort sett allt som händer i boken så var det ändå kul att läsa den igen. Få känna med karaktärerna och deras öden.
Självklart gillar jag min berättelse men i intensiva redigeringsperioder har jag varit ganska trött på den. Det blir då vansinnigt svårt att redigera och man läser bara snabbt igenom bara för att få det gjort.

Det var otroligt nyttigt att ta en paus ifrån allt ett tag. Nu känner jag en enorm inspiration att komma vidare.

Men en sak har jag lärt mig i alla redigeringsomgångar och det är att man absolut inte får ha bråttom. Man behöver ta in det man läser och man behöver se vad som ska ändras.

Efter att ha fått första feedbacken från min första testläsare kunde jag komma på mig själv med att sitta och skratta när jag läste igenom. Hon påpekade att jag använder ordet "verkligen" på många ställen och det gör jag VERKLIGEN.

Jag har nu tagit bort många av dem men vissa får stanna kvar. De förstärker vad jag försöker förmedla i berättelsen. Det finns ingen anledning att ta bort det ordet på alla ställen. Då blir det bara konstigt.

Men i kväll fortsätter redigerandet. Jag längtar !!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar