måndag 20 juni 2016

Karaktärsdrag


Jag fick i fredags nya numret av tidningen Skriva.
Blir allt lika glad när tidningen kommer och den är väldigt intressant att läsa. Massor med tips och rolig läsning. Alltid finns det någon del som hjälper mig framåt och jag vill bara bli en bättre skribent. www.tidningenskriva.se
 
Denna gången handlade det mycket om hur man får till sina karaktärer. Riktigt spännande läsning och jag tog till mig massor av den. Genast fick jag ny energi och ska fördjupa mig ytterligare i mina karaktärer. Det är väldigt viktigt i en bok att karaktärerna blir tydliga och att man känner med dem. Detta kan också vara svårt. Mina karaktärer sitter så djupt i mitt huvud och jag måste bara få fram alla egenheter och karaktärsdrag.

Även om jag har skrivit klart min historia så ska jag nu ta en omgång med karaktärs genomgång. Otroligt spännande. Är verkligen mina karaktärer levenade och får jag verkligen fram det jag vill i dem? Deras utseende är ju en sak men hur de beter sig en helt annan. 

Min roman handlar mycket om känslor och huvudkaraktären har jag inga som helst problem med att få fram till sitt rätta jag.  Hon har många tankar och hennes personlighet syns tydligt. Nu ska jag ta mig an alla bifigurer för att få en tydligare bild av dem. Ännu en ny sak att ta tag i som är helt ny för mig. Visst har jag jobbat mycket med mina karaktärer under resans gång men nu ska de fördjupas ytterligare och jag hoppas att det ger boken ännu en skjuts framåt.

Det enda problemet jag har just nu är att min hjärna kokar över av nya idéer på nya böcker jag vill och ska skriva. Jag måste bara samla mig och göra en sak i taget. Men för de som känner mig väl så är det helt omöjligt. Jag har oftast flera projekt på gång samtidigt och jag kan bara inte låta bli det.
Jag får helt enkelt intala mig själv att detta är viktigast just nu.
 
Jag tar på mig de kritiska ögonen och gör en djupdykning.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar