lördag 11 juni 2016

Ge aldrig upp

Alla har sina drömmar och många drömmer om att en dag skriva en bok. Jag har inte berättat för många att jag skriver en bok men de jag har berättat det för har varit väldigt intresserade.  De har många frågor och alla tycker att det är kul. Många delar min dröm men de flesta anser inte att de har tid.

Läste detta i går och Charlotte har så rätt. Ingen har egentligen tid att skriva en bok. Men man får ta den tiden man har och prioritera. Man får skriva vid varje tillfälle man får. Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag definitivt haft mer tid. Men det är få förunnat att ha den möjligheten.

/https://debutantbloggen.wordpress.com/2016/06/10/jag-vill-ocksa-skriva-en-bok-men/

Jag har absolut inte tid att skriva en bok. Men jag gör det i alla fall. Jag jobbar heltid, pluggat halvtid, har två barn som utövar en rad olika aktiviteter som de behöver skjuts till, de har cheerleadingtävlingar som jag ska gå på, fotbollsmatcher att titta på, ett hem att ta hand om, osv osv...
Nej, jag har inte tid. Men om man verkligen vill något så måste man prioritera. I mitt fall har jag valt bort saker för att ha tid att skriva. Men jag saknar inte det jag har valt bort. Tvn klara sig alldeles utmärkt utan mig och jag missar inget viktigt.

Att skriva en bok kan liknas vid att springa ett Marathon. Jag håller helt med Charlotte om detta. Det är något som i början är en enorm kick men när du kommit en bit tar det emot och du känner att du vill ge upp och låta bli hela grejen. Jag har också drabbats av det. Men jag har en järnvilja och jag vägrar att ge upp. Har jag börjat med något måste jag slutföra det.

Under tiden jag har skrivit min bok har jag haft massor med motgångar. I februari led jag av utmattningssyndrom och kunde inte skriva alls. JO jag skrev men jag kunde inte skriva på boken. Hjärna var som bortkopplad och just då kunde jag bara skriva det som for runt i min hjärna. Jag behövde få det ur mig. När jag började återhämta mig från utmattningen tog jag tillvara på erfarenheten och den fick bli en del av min bok. Det gäller att utnyttja sina erfarenheter.

Jag tror att ALLA kan skriva en bok, det gäller bara att vilja det tillräckligt mycket. Det tar tid och det tar på energin. Vissa stunder känner man sig värdelös och skriver uselt. Vissa stunder blir allt bara så bra. Man läser igenom texten och man känner sig nöjd. Men GE ALDRIG UPP.
Det är en riktigt häftig känsla när man känner att man skrivit klart boken även om man har månader kvar att redigera den känner man ändå att man har skrivit den. Det är så häftigt.

Jag började skriva min bok för 10 månader sedan och skrev klart den bara för några veckor sedan. Men jag är långt i från klar. Historien finns där men den behöver redigeras. Tiden är inte bortkastad och jag har verkligen utvecklats i mitt skrivande och kanske även som person.

Fortsätt skriva!!!!! Kanske kan man nå sin drömmar man måste bara kämpa lite.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar