tisdag 26 januari 2016

Intresset är stort men jag har inte fattat det


Träffade en nära kompis i helgen. Vi var ute och åt på en riktigt bra grekisk restaurang.
Vi hade inte setts på ett tag och det blev många och djupa samtal. Vi har känt varandra sedan vi var sex år så vi vet det mesta om varandra. Hon har det jobbigt då hon precis separerat från sin sons pappa och hennes liv är lite upp och nedvänt.

Jag har aldrig varit en människa som berättar så mycket om mig själv över huvudtaget. Har alltid tyckt att det inte finns så mycket att berätta om. Jag lever ett svensson liv och är fortfarande väldigt förälskad i min man. Visst har vi våra problem men i sammanhanget så är de inte så stora. Jag har nog alltid sett mitt liv som lite tråkigt. Även om jag gillar det.

Efter att vi hade pratat känslor ett tag så kom vi in på jobb. Hon har ett bra jobb och trivs. För det mesta i alla fall. Jag har många projekt på gång och ett av dem är min roman.
Jag började berätta lite smått om detta projekt och hon blev eld och lågor. Hon var så intresserad och jag berättade en hel del för henne om handlingen. Jag har ju till och med döpt en av karaktärerna i boken efter henne. Även om likheterna i övrigt inte finns så var hon väldigt hedrad.
Hon ville veta allt och hon lovade att läsa den när den är klar. Jag som alltid har trott att detta är en ”löjlig” hobby. Men min omgivning verkar inte tycka det.

Jag blev mycket stärkt av samtalet och hon sa en sak som jag funderade vidare på.

        Jag tycker att det är så kul att du har en bra hobby som du mår bra av. Vissa spelar tvspel och andra stickar. Det här är vad du tycker är kul, sa hon.

Jag har aldrig tänkt på det viset. För visst är det så. Det är min grej. Eller min terapi som jag brukar säga. Eftersom jag mår så bra när jag skriver. Men visst kan jag tänka i bland att mina vänner kommer att tro att jag är galen om de läser vad jag skrivit. Min roman är så långt borta från mig själv som man kan komma men jag älskar att skriva den. Kanske beror det på att det jag får försvinna i en annan värld. Där kan jag förlora mig och låta tankarna flyga i väg.

Befinner mig för tillfället i idé torka men det ska nog gå över. Snart är jag inne i mitt skrivstim igen.

LÄNGTAR!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar